StilTop vesti

Novi YUGO! 

Narod smo koji voli tradiciju i ne čudi da imamo toliko pitanja o projektu „Novi Yugo“. Za nepuna tri meseca, „Jugić“ je prošao put od skice dizajnera Darka Marčete do makete koja je izložena u Minhenu na Sajmu „Car design event“.

Dostupan je ograničen broj odgovora i zato počinjeno sa pitanjem: Ko? Oživljavanje Yuga predvodi profesor Aleksandar Bjelić, nemački državljanin koji je na vreme obezbedio prava na ime. Zato i ne čudi da je doktor Bjelić svoje „čedo“ pokazao baš u Minhenu, na „domaćem terenu“.  Zašto Bjelić preduzima ovaj projekat? Cilj je, kao je i sam rekao, da „napraviti pristupačan automobil koji odaje počast originalu“. To je, manje-više, sve što znamo u ovom trenutku. Novi „sastanaka“ sa medijima je najavljen za 15. septembra i drugi dizajnerskom događaju u Nemačkoj pod nazivom „CDE Classic“. Tada bi trebalo da čujemo koliko je realno da se prototip Yuga pojavi do maja 2027, a proizvodnja počne krajem iste godine.

Novi Yugo 2025.

Za dve godine od table do ulice?

Koliko volimo tradiciju, isto toliko volimo i da budemo sumnjičavi. Dve godine je (pre)kratak rok da automobil od table stigne do ulice, pogotovo ako još ne znamo ko će i gde da proizvodi novi Yugo. A, ne znamo, jer je fabrika u Kragujevcu, gde se proizvodio prvi Yugo, zauzeta. Sada pripada grupaciji Stelantis i u srcu Šumadije se sklapaju modeli Fijat Grande Panda i Sitroen C3, električne i hibridne verzije. Ne znamo ni koje će motor „Jugić“ da koristi, a priča se o agregatima sa unutrašnjim sagorevanjem, atmosferskim i turbo. EV model nije odbačen, ali je to ideja koja bi trebalo da se razvija u narednim godinama. Pominju se i manuelni i automatski menjači, ponovo samo kao proizvod, bez imena proizvođača i dobavljača.

Novi Yugo 2025.

Da li je Stelantis u igri?

Profesoru Bjeliću u timu koji radi na automobilu potreban je partner. Ne, nije potreban, neophodan im je! Da li bi to mogao da  bude Stelantis? I, pored na brzinu donetih zaključaka kada se priča pokrenula u februaru, teško je očekivati da odgovor bude pozitivan. Simbolika i istorijska povezanost sa Kragujevcom su važni delovi povratka, ali ne i presudni. Stelantis ima svoj plan, svoje automobile i Yugo nije deo tog scenarija. Da bi „Jugić“ bio povoljan, da ne kažemo jeftin koliko i original, mora da se proizvodi u velikim brojevima, kao 80. godina prošlog veka. To, u ovom trenutku, nije baš realno. Zato kao ozeblo sunce čekamo da čujemo ko će da bude partner.

Novi Yugo 2025.

Čekamo i sportsku verziju novog Yuga

Hečbek sa dvoja vrata nudi nijanse originalnih Yugo modela sa svojim „kompaktnim otiskom“, kutijastim profilom i ravnim, minimalističkim površinama. Naravno, sa novom generacijom očekujemo i sve moderne karakteristike koje očekujete od vozila proizvedenog u trećoj deceniji 21. veka. Na maketi smo primetili minimalističa LED svetla, sportske točkove i čak crvenu liniju koja nas dosta podseća na Folksvagen Golf GTI. U Minhenu se čula i priča o potencijalnoj „sportskoj verziji“ što poređenju sa Golfom GTI daje na značenju. Po dimenzijama i opremi, trebalo bi da bude rival modela kao što su Reno Klio, Dačija Sandero, Fijat Grande Panda…

Jasno je da je ovaj projekat još u ranoj fazi i da je ime Yugo za sada jedina grana za koju čvrsto možemo da se uhvatimo. Automobilska industrija je poslednjih godina postala nesigurna i opasna kao Divlji zapad. Gase se projekti koji su već bili na točkovima i planeta se okreće hibridnim i EV modelima. Atmosferski benzinci i ručni menjači su ostali folklor samo na manje razvijenim tržištima, udaljenim od Evrope. Sa druge strane, i sama ideja o novom Yugu je bila dovoljna da se krene sa pričama i komentarima. U Srbiji postoji prostor za dolazak malog i efikasnog automobila sa cenom od 12-13 hiljada evra. Ali, to može da se postigne samo ako se automobil bude sklapao kod nas.

ALEKSANDAR PIJEVAC/SPORTAL

Related Articles

Back to top button